DISINILAH KAMI MENIMBA ILMU

Khamis, 23 Disember 2010

SIRAH / SEJARAH BULAN-BULAN ISLAM

BULAN-BULAN ISLAM

      Bulan dalam bahasa arab disebut " Al Syahru " bermaksud bulan yang merujuk kepada bulan-bulan yang terdapat dalam islam yang dipanggil bulan-bulan Hijriyah.Tarikh Hijriyah islam yang pertama adalah bermula katika Nabi Muhammad SAW umat islam telah sampai dan berhijrah ke Madinah. Nama-nama bulan Arab yang diiktiraf sebagai bulan islam dan telah dirasmikan penggunaannya oleh Saidina Umar al-khattab r.a adalah seperti berikut.

MUHARRAM
Muharram ertinya diharamkan. Bulan ini merupakan bulan yang termasuk dalam senarai bulan-bulan yang diharamkan berperang.

SAFAR
safar adalah bulan ke 2 dalam bulan islam yang bererti kosong, kerana penduduk arab ketika itu keluar dari kampung mereka kerana berperang dan mencari makanan sebagai persiapan menghadapi musim panas. Rumah menjadi kosong.

RABIULAWAL DAN RABIULAKHIR

Rabiulawal dan Rabuilakhir ertinya musim bunga iaitu biasanya waktu itu pokok mengeluarkan bunga dan tumbuhan menghijau. Rabiulawal dan Rabiulakhir merupakan bulan islam yang ke-3 dan  yang ke-4.

JAMADILAWAL DAN JAMADILAKHIR
Jamadilawal ( Jumada al-awwal ) dan Jumadilakhir ( Jumada al-Akhir ), merupakan bulan ke 5 dan ke 6 perkataan Jumada bermaksud kemarau di mana bulan ini merupakan musim kemarau yang bermula pad bulan Jamadilawal dan berakhir pada jamadilakhir.

REJAB
Rejab adalah bulan ke 7 pula bermaksud mengagungkan dan membesarkan. Menurut sejarahnya bulan Rejab di muliakan orang dengan menyembelih anak unta pertama dari induknya. pada bulan ini di larang berperang dab pintu ka'bah di buka.

SYAABAN
Syaaban bererti berselerak/pecahannya yang banyak, di mana pada zaman Arab mereka keluar bertebaran,  pada bulan ini terpaksa berkurung di rumah , katika bulan Rejab. pada bulan ini juga mereka keluar beramai-ramai mencari air dan makanan.

RAMADHAN
Ramadhan merupakan bulan ke 9 dalam kalendar islam. Ia bererti terik atau terbakar kerana pada kebiasaannya pada bulan ini, cuaca sangat terik dan panas di Semenanajung arab. Dan setelah islam menapak , bulan ini merupakan bulan nini merupakan bulan puasa bagi umat islam.

SYAWAL
 Syawal pula di mana sempena dengan musim di mana unta kekurangan susu pada waktu ini. Syawal dalam bahasa Arab berasal daripada kata kerja Tasyawala yang bermaksud sedikit atau berkurangan. Manakalan setelah kedatangan islam, Syawal merupakan bulan peningkatan kebajikan setelah melewati masa latihan pengendalian diri selam sebulan penuh dengan puasa Ramadhan. pada awal bulan Syawal, kaum muslim merayakan Hari Raya Idul Fitri   perayaan yang menandai kemenaagan melawan hawa nafsu. Syawal merupakan bulan ke 10 dalam kalendar Hijrah.

ZULKAEDAH
zulkaedah merupakan bulan ke 11 , ia merujuk kapada kebiasaan penduduk Arab zaman sebelum islam tidak berperang kerana ia kerana ia termasuk bulan-bulan haram berperang. Perkataan kaedah itu berasal dari 'QA' yakni duduk.

ZULJIJJAH
Zulhijjah adalah bulan ke 12 dan bulan terakhir Hijrah. Ia di sebut Zulhijjah ( Ar ; Zu al-Hijjah ) yang bererti
" yang empunya Haji ".Pada zaman kedatangan islam, bulan ini merupakan bulan untuk melakukan ibadah haji ke Mekah ( kaabah ). Setelah kedatangan islam ibadah haji masih tetap dilaksanakan pada bulan zulhijjah yakni pada tanggal 8, 9, 10 zulhijjah.

1 ulasan: